Hit enter after type your search item

Κατηφορίζοντας με το ποδήλατό μου χθες την οδό Πανεπιστημίου, (ήταν νωρίς το απόγευμα και οι συνθήκες κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα είχαν ήδη βελτιωθεί σημαντικά σε σχέση με το πρωί) είχα την αίσθηση ότι ζω σε ένα όνειρο. Η δημιουργία ποδηλατικών υποδομών στην κεντρικότερη αρτηρία της Αθήνας είναι μια πραγματικά ιστορική εξέλιξη, που μπορεί, αν αξιοποιηθεί σωστά, να αποτελέσει αφορμή για να αλλάξουν τα δεδομένα της κινητικότητας στην πόλη.

Το ερώτημα δεν είναι γιατί η Πανεπιστημίου θα έχει στο εξής δύο λωρίδες για οχήματα συν μία για λεωφορεία και τρόλεϊ αλλά γιατί, τόσα χρόνια, επιτρέπαμε σε ένα ποτάμι πέντε ώς έξι λωρίδων αυτοκινήτων να καταλαμβάνει τόσο μεγάλο ποσοστό του δημόσιου χώρου. 

Η εμπειρία άλλων πρωτευουσών, στις οποίες δόθηκαν και κερδήθηκαν αντίστοιχες μάχες λέει ότι νομοτελειακά στην αρχή υπάρχουν αντιδράσεις, ενώ εν συνεχεία η κυκλοφορία προσαρμόζεται και ο κόσμος επιλέγει για τις μετακινήσεις αυτό που συμφέρει, με τις νέες συνθήκες. Φυσικά απέχουμε πολύ από το να επιλεγεί το ποδήλατο ως βασικό μέσο μετακίνησης –για να συμβεί αυτό χρειάζεται να δημιουργηθεί, το ταχύτερο δυνατόν, δίκτυο ποδηλατοδρόμων– αλλά η αρχή έγινε.

Πολλοί άλλοι δήμοι του Λεκανοπεδίου και ολόκληρης της χώρας θα παρακινηθούν να προστατέψουν τους πεζούς και τους ποδηλάτες στους κεντρικούς δρόμους τους. Ο τρόπος με τον οποίο δημιουργήθηκε ο ποδηλατόδρομος –κολονάκια και, σύντομα, χρώμα στην άσφαλτο– καταρρίπτει και το επιχείρημα του κόστους και της ανάγκης πολυέξοδων υποδομών. Το πιο πολύτιμο «προαπαιτούμενο» για τέτοιες παρεμβάσεις δεν είναι άλλο από την αποφασιστικότητα της εκάστοτε δημοτικής αρχής, που θα έχει ξεκάθαρο όραμα και αρκετή υπομονή ώστε να υποστεί τον αρχικό καταιγισμό επικρίσεων.

Εξάλλου, αντίθετα με τα όσα λέγονται, ο ποδηλατόδρομος στην Πανεπιστημίου δεν δημιουργήθηκε «αιφνιδιαστικά». Αυτό που βλέπουμε σήμερα είναι η ρεαλιστική προσαρμογή του σχεδίου Rethink Athens, για πλήρη πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου. Οι μόνοι που αιφνιδιάστηκαν ήταν αυτοί που δεν είχαν παρακολουθήσει ότι ο Κώστας Μπακογιάννης είχε υποσχεθεί ποδηλατικές υποδομές προεκλογικά, είχε αναθέσει συγκοινωνιακή μελέτη για το συγκεκριμένο έργο μετεκλογικά, είχε παρουσιάσει τη μελέτη στο δημοτικό συμβούλιο στις αρχές Μαΐου και το έργο είχε εγκριθεί με τη σύμφωνη γνώμη σχεδόν όλων των δημοτικών παρατάξεων.

This div height required for enabling the sticky sidebar