Freebody

Πού «κρύβονται» ζάχαρη και αλάτι στην καθημερινή μας διατροφή

Μήπως καταναλώνεις μεγαλύτερη ποσότητα από αυτή που πρέπει και θες; «Φάγαμε μαζί ψωμί κι αλάτι»… κυριολεκτικά! Γιατί το ψωμί περιέχει από μόνο του αλάτι. Πόσες φορές όμως έχουμε χρησιμοποιήσει τη φράση μεταφορικά, για να δείξουμε πόσο σημαντικός και αναγκαίος είναι κάποιος στη ζωή μας;

Το αλάτι, όπως και το ψωμί, παίζει πράγματι σημαντικό ρόλο στη ζωή μας… από αρχαιοτάτων χρόνων! Γνώριζες ότι πολλοί αρχαίοι πολιτισμοί το χρησιμοποιούσαν ως αντισηπτικό ή συντηρητικό για τα τρόφιμα; Μέχρι και ως νόμισμα έχει χρησιμοποιηθεί. Στην αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιούσαν το αλάτι σε θρησκευτικές τελετές και σε θυσίες προς τους θεούς, κάτι που αποδεικνύει τη θέση που κατείχε στην καθημερινότητα τους και στις παραδόσεις τους.

Κι ερχόμαστε στο σήμερα. Το αλάτι συνεχίζει να έχει πρωταγωνιστική θέση στην κουζίνα μας. Για την υγεία μας όμως είναι πολύτιμο ή μήπως επικίνδυνο;

Όπως όλα τα πράγματα, έτσι και το αλάτι χρειάζεται μέτρο. Γιατί ναι μεν πρέπει να υπάρχει στη διατροφή μας, αλλά η υπερβολική κατανάλωσή του μπορεί να βλάψει την υγεία μας.

Σύμφωνα με έρευνες, το αλάτι συνδέεται με την εμφάνιση της παιδικής παχυσαρκίας, καθώς τα παιδιά που καταναλώνουν περισσότερο νάτριο τείνουν να πίνουν περισσότερα αναψυκτικά. Ο περιορισμός της κατανάλωσης αλατιού μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση του φυσιολογικού βάρους, στην εξισορρόπηση της αρτηριακής πίεσης, αλλά και να μειώσει τον κίνδυνο μελλοντικής εμφάνισης καρδιακών και εγκεφαλικών επεισοδίων.

Και θα πεις τώρα, “Μα εγώ προσέχω, δε βάζω πολύ αλάτι, όταν μαγειρεύω”. Μμμ… το αλάτι όμως δεν υπάρχει μόνο εκεί που το βάζουμε. Είναι «κρυμμένο» και σε πολλές τροφές. Για παράδειγμα, το ψωμί αποτελεί μέρος της βασικής καθημερινής διατροφής του Έλληνα. Ήξερες ότι το 1/4 της ημερήσιας ποσότητας αλατιού που προσλαμβάνουμε με την τροφή μας προέρχεται από το ψωμί; Η περιεκτικότητα του ψωμιού σε αλάτι είναι 1,2g ανά 100g προϊόντος, όταν η σύσταση για ημερήσια πρόσληψη είναι λιγότερη από 5g ή 1500mg αντίστοιχα.

Όπως το αλάτι, έτσι και η ζάχαρη κρύβεται στο ψωμί
Κρυμμένη σε τυποποιημένα τρόφιμα και σε παραπλανητικές ετικέτες, η ζάχαρη βρίσκεται παντού: σε φρουτοποτά και σνακ, σε σιρόπια και ζύμες, σε έτοιμα γεύματα και σάλτσες. Αρκεί μια μπουκιά κάποιας τροφής με ζάχαρη, για να προκληθεί διέγερση του εγκεφάλου και απελευθέρωση ντοπαμίνης, μιας ουσίας που ευθύνεται για την επιθυμία για φαγητό και τις λιγούρες που νιώθουμε! Η ζάχαρη συμβάλλει επίσης στην ανάπτυξη παχυσαρκίας. Η συστηματική κατανάλωσή της έχει συνδεθεί με μια σειρά μη φυσιολογικών λειτουργιών του εγκεφάλου, όπως η κακή μνήμη και η «έκπτωση» των γνωστικών λειτουργιών! Κι επειδή και η ζάχαρη και το αλάτι… καραδοκούν εκεί που δεν το περιμένεις, είναι σοφό να επιλέγεις τροφές χωρίς προσθήκη ζάχαρης και αλατιού.

“Και τι να κάνω;” θα πεις τώρα. “Να κόψω το ψωμί;”

Δε χρειάζεται. Με το νέο ψωμί από τον Καραμολέγκο, χωρίς προσθήκη σε αλάτι και ζάχαρη, μπορείς να απολαύσεις το ψωμί ξανά! Με αυτόν τον τρόπο ξέρεις ότι τρως κάτι νόστιμο που συμβάλλει στο να διατηρήσεις την διατροφή σου σωστή και ισορροπημένη!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Back to top button